Santodorpschool - Reisverslag uit Denekamp, Nederland van Esther Zanderink - WaarBenJij.nu Santodorpschool - Reisverslag uit Denekamp, Nederland van Esther Zanderink - WaarBenJij.nu

Santodorpschool

Door: estherzanderinkinsuriname

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 Februari 2014 | Nederland, Denekamp

Lieve allemaal,

We zitten nu een paar dagen in Suriname en het begint gelukkig al aardig te wennen. Voor het gemak hebben we hier een fiets gehuurd. Dat lijkt een eitje, maar het fietsen aan de linkerkant van de weg blijkt toch moeilijker te zijn dan we dachten! Vooral het oversteken is lastig, maar gelukkig zijn er altijd een paar lieve Surinamers die ons daar bij helpen (zonder dat we er naar vragen haha!).

Woensdag zijn we voor het eerst naar onze stageschool geweest. Wat een ervaring! We moesten eerst ongeveer 40 minuten met de taxi er naartoe rijden. Eenmaal aangekomen bij de school konden we eerst niet geloven dat dit het was. Het was helemaal geen schoolgebouw.. Er staan allemaal 'losse' lokalen in een rondje dat samen een school vormt.. In het midden is de speelplek van de kinderen. Dit keer helemaal onder water aangezien het hard had geregend. Nadat we het kamertje van de directrice hadden gevonden, kregen we een kort gesprekje met haar en kregen we een korte rondleiding waarbij we kennis konden maken met de leerkrachten. We zitten op een school van ongeveer 840 leerlingen! In iedere klas zitten ongeveer 41 leerlingen, wat een lokaaltje erg vol maakt.. Ook hebben we de pauze met de leerlingen meegemaakt. Ze kwamen letterlijk op ons afgestormd om met ons te kunnen praten en om ons aan te raken. We hoorden van de directrice dat de leerlingen weinig liefde en aandacht krijgen van hun ouders, dat proberen ze dus al meteen bij ons te vinden. Dit vind ik erg hartverscheurend om te horen.. De leerkrachten schreeuwen veel tegen de leerlingen en de leerlingen krijgen harde straffen. Dit maakt het erg spannend om hier stage te mogen lopen, maar we weten dat we veel voor deze school en vooral veel voor de kinderen kunnen betekenen. Deze ervaring kunnen we nog even gaan verwerken en morgen gaan we de vergadering bijwonen. Wat dat precies in gaat houden, geen idee! We zijn erg benieuwd!

Het weer is en blijft hier erg wisselvallig. Het ene moment is het hier erg mooi weer en het andere moment kan het met bakken uit de hemel regenen. Gelukkig duren de regenbuien nooit erg lang en is het met 5 min weer droog. Het enige nadeel is dat een groot deel van de straten etc onder water staat! Niemand die het lastig vindt, er wordt gewoon met een boog omheen gelopen en gereden.

Nieuwe avonturen en verhalen horen jullie weer snel van mij!
Liefs Esther.

  • 14 Februari 2014 - 13:20

    Angeline:

    Hallo Esther,
    Mooi hoor om jou zo te zien tussen die kinderen. Het klaslokaal ziet er wat sober uit. Het eerste wat mij opviel was de "schoolkleding" van de kinderen. Elke dag hetzelfde? Geniet van deze uitdaging.
    Groetjes Angeline

  • 14 Februari 2014 - 19:01

    Esther:

    Hallo Angeline,
    De kinderen zijn ons nu al dankbaar terwijl we nog helemaal niets voor ze hebben gedaan.
    De kinderen lopen idd elke dag met dezelfde schoolkleding aan. Elke dag hetzelfde..
    De lokalen zijn erg leeg en saai, helaas is er geen geld om het op te vrolijken..
    Dankjewel! Ik vind het erg spannend, maar heb er ook erg veel zin in :)

  • 16 Februari 2014 - 22:01

    Josine:

    Hallo Esther,
    Wat leuk om te lezen wat je daar ziet en doet. Een hele ervaring.
    De spreektaal is toch nederlands.wat lijkt het me vreemd om gewoon met hen te praten terwijl zij in een hele andere wereld leven.
    Nu zie je met je eigen ogen dat er hele grote verschillen bestaan. Het is maar net waar je terecht komt in het leven.
    Heel veel plezier en ik blijf je volgen.

    Groeten josine.

  • 17 Februari 2014 - 00:04

    Christel:

    Tje Esther, ik heb net je verhaal gelezen. Krijg je een vaste klas? Ik hoop het maar, zodat je met een vaste groep kinderen een band kan opbouwen. Een hele uitdaging. Spannend.
    Groetjes! Christel

  • 17 Februari 2014 - 00:04

    Christel:

    Tje Esther, ik heb net je verhaal gelezen. Krijg je een vaste klas? Ik hoop het maar, zodat je met een vaste groep kinderen een band kan opbouwen. Een hele uitdaging. Spannend.
    Groetjes! Christel

  • 17 Februari 2014 - 00:04

    Christel:

    Tje Esther, ik heb net je verhaal gelezen. Krijg je een vaste klas? Ik hoop het maar, zodat je met een vaste groep kinderen een band kan opbouwen. Een hele uitdaging. Spannend.
    Groetjes! Christel

  • 18 Februari 2014 - 11:09

    Wendy Bartelink:

    Hey Es,

    Leuk om zo op de hoogte blijven van jouw avontuur. Knuffel maar extra veel met de kindjes. ....en geniet van je bijzondere ervaringen! X

  • 18 Februari 2014 - 18:16

    Esther:

    Hai Josine,
    Het is inderdaad heel vreemd om hier gewoon Nederlands te kunnen blijven praten. Natuurlijk erg gemakkelijk, maar de mensen hier praten wel met een ander accent. Ook gebruiken ze voor sommige woorden andere woorden dan die wij kennen. Het is dus soms nog wel lastig om de mensen hier te kunnen verstaan.

    Hoi Christel,
    Vanaf volgende week krijgen we een vaste klas die we aan het einde van deze week moeten kiezen. Ik heb tot nu toe nog geen idee welke klas ik wil. Gelukkig heb ik nog een paar dagen om dit te bekijken ;)

    Hoi Wen,
    Ik ga ze zeker lekker vaak knuffelen, dat verdienen ze ook wel!

    Liefs Esther.

  • 02 Februari 2017 - 19:11

    Eva Huiskes:

    hij esther ik ben het eva huiskes leuk hoor nu zit ik bij jou in de klas dat is leuk ik hoop dat je daar veel plezier hebt beleeft groetjes van mij eva huiskes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Vanaf 8 februari ga ik samen met Margo Kampshof 3 maand naar Suriname. Hier gaan wij stagelopen op de Santodorp school en gaan we natuurlijke allemaal leuke tripjes maken.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 5329

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 23 April 2014

Suriname.

Landen bezocht: