no spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Zanderink - WaarBenJij.nu no spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Zanderink - WaarBenJij.nu

no spang

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Fawake allemaal,

We zitten alweer bijna 2,5 week hier in het heerlijke Suriname. Wat vliegt de tijd voorbij zeg! Stage is op dit moment in volle gang en daar steken we op dit moment dan ook erg veel energie in. Een andere school , leerkrachten, kinderen en cultuur hakken er wel in en daardoor zijn we aan het einde van de dag vaak allemaal helemaal kapot. Zoals we al wisten voordat we naar Suriname gingen, is onze school erg armoedig en hebben we weinig tot geen materialen om te gebruiken voor onze lessen. Eigen lessen geven wordt dus improviseren wat weer een echte uitdaging wordt. Afgelopen vrijdag heb ik gekozen om deze 6 weken nog in groep 6b stage te gaan lopen. Het lijkt me een leuke klas, met een fijne mentor waar ik hopelijk een leuke tijd ga beleven. De school begint te wennen en de kinderen en leerkrachten gaan ook aan ons wennen. Driekwart van de school kent mijn naam op dit moment en ik hoor dan ook iedere ochtend en middag aan alle kant: 'Hallo juffrouw Esther' wat erg leuk en aandoenlijk is :) Verder is het een pittige school met veel kinderen met een moeilijke thuissituatie. Deze problemen worden natuurlijk ook meegenomen naar school waar wij als leerkrachten veel mee te maken krijgen. Het is behoorlijk heftig en je moet erg consequent zijn als je voor de klas staat. Vandaag heb ik nog lekker een dagje gekeken naar de lessen van mijn leerkracht en eind deze week ga ik dan ook echt beginnen met lesgeven. Het is spannend, maar ook ontzettend leuk. Als ik achter in de klas zit bedenk ik allemaal dingen die ik met de kinderen kan gaan doen en wat ik ze allemaal kan gaan bieden. Dit moet gewoon goedkomen :) Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in!

Voor een opdracht voor school zijn we ook door de wijk gelopen waar de kinderen van de school wonen. Het was indrukwekkend en erg schokkend. Het zijn oude, kleine, zelfgemaakte huisjes waar erg veel mensen inwonen. Vaak hebben ze de douche en toilet niet eens in huis en hebben ze hier een heel klein hokje voor naast hun huis staan. Er zijn hier veel grote gezinnen en jonge ouders die hun kinderen niet kunnen onderhouden. Ook is veel spraken van huiselijk geweld en erg veel armoede.. Hartverscheurend als je dan bedenkt dat het nog maar zulke jonge kinderen zijn en je gaat afvragen wat hun toekomst ze dan nog kan gaan bieden..

Naast onze stage doen we natuurlijk ook nog erg veel leuke dingen!! Zo hebben we een hele gave dolfijnentour gemaakt. We gingen heerlijk op een bootje met onze gids die ons alles vertelde over de natuur en waarmee we echte dolfijnen hebben zien zwemmen! Wat een gaaf moment!! Ook zijn we op een plantage geweest waar een vrouw speciaal voor ons gebakken bananen (bakabana) heeft gemaakt. Ontzettend lekker was het! Dit was echt dag dat ik nooit zal vergeten :) Een bijzondere ervaring waar ik elke seconde van heb mogen genieten.

Afgelopen weekend zijn we lekker wezen stappen. Eens kijken hoe de Surinamers hier een feestje kunnen bouwen. Het is heel anders dan in Nederland, maar ontzettend leuk. De Surinamers houden hier van dansen en sommige jongens kunnen dit ook echt enorm goed. Het is alleen al leuk om daar naar te mogen kijken! Ze houden hier van Salsadansen en dat wordt ons dan natuurlijk ook een beetje geleerd, haha!

Tot nu toe vermaken we ons prima en hebben we het hier nog erg naar onze zin. Als ik bedenk dat ik over 2 maandjes alweer naar huis ga, vliegt de tijd hier toch echt wel voorbij. Ik kan niet wachten tot de andere leuke tripjes die we nog gaan maken! Zo willen we nog het oerwoud in, kaaimannen vangen, schilpadden bekijken een jeepsafari doen, kajakken en nog veel meer. Ik kan nu al niet wachten!

Morgen hebben we lekker een dagje vrij. Hier is het de dag van de Revoluie en wij gaan dit heerlijk vieren door een dagje naar het strand te gaan :) Hopelijk nog een beetje bruiner worden en lekker genieten van Suriname. Ik zal aan jullie denken als ik heerlijk in het zonnetje lig te bakken :)

Liefs Esther


  • 25 Februari 2014 - 10:31

    Henk Spoelstra:

    Aan de kop boven je verslag te zien heb je een van de belangrijkste Surinaamse wijsheden al ter harte genomen: No spang! Goede start gemaakt, zo te zien!

  • 25 Februari 2014 - 13:58

    Wim En Sylvia:

    Heerlijke tijd Esther. Genieten!

  • 03 Maart 2014 - 20:23

    Christel:

    Leuk om je verslag te lezen! Nou wordt ik toch wel erg nieuwsgierig wat 'No spang' betekent. Nu ik dit tik ben jij intussen al begonnen met les geven aan je klas. Valt het mee? Het lijkt me behoorlijk pittig om je kinderen genoeg individuele aandacht te kunnen geven als je zo'n grote groep hebt. En ze zijn qua lesinhoud en orde houden zo anders gewend dan hoe het er in Nederland aan toegaat. Dat zal soms flink improviseren zijn lijkt me. Gelukkig ben je er niet alleen en kunnen jullie met elkaar overleggen.
    En, wat dat uitgaan betreft...een goed dansende jongen in de familie lijkt mij gezellig hoor!
    Zie uit naar je volgende avonturen.
    Groetjes van Christel (ook van Morris!)

  • 04 Maart 2014 - 23:41

    Wendy:

    Leuke verhalen Es......zou zo met je willen ruilen....enjoy! X

  • 06 Maart 2014 - 22:28

    Gerard Heupers:

    Hoi Esther, jaloers zou je worden op al die mooie momenten die je maakt in dat verre mooie land. Geniet ook van het mooie blauwe water in vloeibare vorm dan kun je hier weer oefenen op het water in vaste vorm
    groeten, gerard heupers

  • 07 Maart 2014 - 18:47

    Esther :

    Hoi Christel,
    No spang betekent geen stress ;) De mensen zijn hier allemaal heel relaxt haha!
    Het lesgeven gaat redelijk goed! Ik probeer veel leuke dingen met de kinderen te doen en ze op die manier ook te motiveren om mee te willen doen in de les. Volgende week ga ik hele dagen lesgeven en ben benieuwd hoe dat dan zal gaan!
    Tot snel! Liefs Esther.

  • 07 Maart 2014 - 18:48

    Esther:

    Hoi Gerard,
    Dankjewel voor je reactie!
    Ik heb ook wel zin om weer op het water in vaste vorm te kunnen oefenen. :)
    Groetjes Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Vanaf 8 februari ga ik samen met Margo Kampshof 3 maand naar Suriname. Hier gaan wij stagelopen op de Santodorp school en gaan we natuurlijke allemaal leuke tripjes maken.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 5333

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 23 April 2014

Suriname.

Landen bezocht: